Χαμηλή η συγκομιδή αλιευμάτων και το 2021 στον Λακωνικό Κόλπο
Τα αποτελέσματα της Έρευνας Θαλάσσιας Αλιείας με Μηχανοκίνητα Σκάφη, έτους 2021, γνωστοποίησε η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ).
Κατά τα δεδομένα, ο αριθμός των μηχανοκίνητων αλιευτικών σκαφών, μέσης και παράκτιας αλιείας παρουσίασε μείωση 11,7% το 2021 σε σύγκριση με το 2020. Συγκεκριμένα, ο αριθμός των σκαφών ανήλθε σε 12.148 το 2021, έναντι 13.763 σκαφών το 2020.
Η συνολική ποσότητα των αλιευμάτων μέσης και παράκτιας αλιείας μειώθηκε κατά 16,8% και η αξία τους μειώθηκε κατά 1,6% το 2021 σε σύγκριση με το 2020. Ειδικότερα, η συνολική αλιευθείσα ποσότητα ανήλθε σε 58.365,1 τόνους και η αξία σε 234.417,1 χιλιάδες ευρώ το 2021, έναντι 70.182,5 τόνων και 238.190,4 χιλιάδων ευρώ το 2020.
Την ίδια στιγμή, η μέση ετήσια απασχόληση στη μέση και στην παράκτια αλιεία παρουσίασε μείωση 9,5% το 2021 σε σχέση με το 2020. Πιο λεπτομερώς, το 2021 ο αριθμός των απασχολουμένων ανήλθε σε 16.779 και το 2020 σε 18.535.
Αριθμός σκαφών
Οι μεταβολές του αριθμού των μηχανοκίνητων αλιευτικών σκαφών (μέσης και παράκτιας αλιείας), κατά τύπο αλιευτικού εργαλείου, είναι οι εξής:
• Ο αριθμός των σκαφών μέσης αλιείας (μηχανότρατες και γρι-γρι) παρουσίασε μείωση 5,2% το 2021 σε σύγκριση με το 2020. Συγκεκριμένα, ο αριθμός των σκαφών ανήλθε σε 459 (235 μηχανότρατες και 224 γρι-γρι) το 2021 και σε 484 (245 μηχανότρατες και 239 γρι-γρι) το 2020 (Πίνακας 1).
• Ο αριθμός των σκαφών παράκτιας αλιείας (βιντζότρατες και λοιπά εργαλεία) παρουσίασε μείωση 12,0% το 2021 σε σύγκριση με το 2020. Συγκεκριμένα, ο αριθμός των σκαφών ανήλθε σε 11.689 (208 βιντζότρατες και 11.481 λοιπά σκάφη) το 2021 και σε 13.279 (221 βιντζότρατες και 13.058 λοιπά σκάφη) το 2020
Ποσότητα κι αξία αλιευμάτων
Οι μεταβολές στην ποσότητα και την αξία των αλιευμάτων, κατά κατηγορία αλιείας, είναι οι εξής:
• Στη μέση αλιεία, η ποσότητα των αλιευμάτων παρουσίασε μείωση κατά 19,5%, ενώ η αξία τους παρουσίασε μη σημαντική αύξηση 0,04%, το 2021 σε σχέση με το 2020. Συγκεκριμένα, το 2021 η ποσότητα των αλιευμάτων ανήλθε σε 34.691,6 τόνους και η αξία σε 101.116,4 χιλ. ευρώ, ενώ το 2020 η ποσότητα ήταν 43.085,8 τόνοι και η αξία 101.074,3 χιλ. ευρώ.
• Στην παράκτια αλιεία, η ποσότητα και η αξία των αλιευμάτων παρουσίασαν μείωση κατά 12,6% και 2,8%, αντίστοιχα, το 2021 σε σχέση με το 2020. Συγκεκριμένα, το 2021 η ποσότητα των αλιευμάτων ανήλθε σε 23.673,5 τόνους και η αξία σε 133.300,7 χιλ. ευρώ, ενώ το 2020 η ποσότητα ήταν 27.096,7 τόνοι και η αξία 137.116,1 χιλ. ευρώ.
Τα κυριότερα είδη
Το 2021, από τους 58.365,1 τόνους της συνολικής αλιευθείσας ποσότητας μέσης και παράκτιας αλιείας, το 78,5% αφορούσε ιχθύες, το 9,6% κεφαλόποδα, το 11,0% μαλακόστρακα και το 0,9% οστρακοειδή.
Αντιστοίχως, τo 2020, από τους 70.182,5 τόνους, το 79,6% αφορούσε ιχθύες, το 9,9% κεφαλόποδα, το 9,2% μαλακόστρακα και το 1,3% οστρακοειδή
Τα είδη με τις μεγαλύτερες αλιευθείσες ποσότητες είναι η σαρδέλα και ο γαύρος, τα οποία με ποσότητες 8.046,3 τόνους και 7.322,3 τόνους, αντίστοιχα, καλύπτουν το 13,8% και το 12,5% του συνόλου των αλιευθεισών ποσοτήτων του έτους 2021. Ομοίως, για το 2020, οι ποσότητες της σαρδέλας και του γαύρου ανήλθαν σε 10.680,8 τόνους (15,2% της συνολικής αλιευθείσας ποσότητας) και 11.275,5 τόνους (16,1% της συνολικής αλιευθείσας ποσότητας), αντίστοιχα.
Ποσότητες ανά περιοχή
Οι μεγαλύτερες ποσότητες αλιευμάτων εντοπίζονται στις περιοχές αλιείας: α. Κόλποι Θερμαϊκός και Χαλκιδικής, με 14.379,2 τόνους και ποσοστό 24,6% και β. Κόλποι Στρυμωνικός και Καβάλας, ακτές νήσου Θάσου και Θρακικό Πέλαγος, με 12.237,7 τόνοι και ποσοστό 21,0%.
Στον αντίποδα, ο Λακωνικός Κόλπος μαζί με τον Μεσσηνιακό και Κυπαρισσιακό Κόλπο βρίσκονται στις τελευταίες θέσεις της σχετικής λίστας. Η μεν θάλασσα της Λακωνίας απέδωσε το 2021 μόλις 205,5 τόνους αλιευμάτων (ποσοστό μόλις 0,4% του συνόλου), δηλαδή στα ίδια επίπεδα με το 2020 (205,4 τόνοι). Αντίστοιχα, οι δύο περιοχές του γειτονικού νομού (Μεσσηνιακός-Κυπαρισσιακός Κόλπος) είχαν συγκομιδή 238,3 τόνους (ποσ. 0,4%). Ουραγός στον πίνακα, πάντως, είναι ο Παγασητικός Κόλπος με 58,8 τόνους συγκομιδή αλιευμάτων την περσινή χρονιά.
Για την εικόνα της αλιείας στη Λακωνία, ενδεικτικά είναι όσα ανέφερε στον «Λακωνικό Τύπο» σε πρόσφατη συνομιλία ο πρόεδρος του Αλιευτικού Συλλόγου Αν. Μάνης «Λακωνικός Κόλπος», κ. Κώστας Ρουμπάκος, ο οποίος εκτίμησε απογοητευμένος πως η δραστηριότητα εξελίσσεται «κάθε χρόνο και χειρότερα».
Πέραν της συρρίκνωσης του επαγγέλματος και της απροθυμίας νέων να ασχοληθούν με το επάγγελμα, οι αλιείς στη Λακωνία έχουν να αντιμετωπίσουν και το σοβαρό θέμα των πολυάριθμων δεξαμενόπλοιων που «δένουν» στον Λακωνικό Κόλπο διενεργώντας πλωτές μεταγγίσεις πετρελαίου. Σύμφωνα με άτομα που γνωρίζουν, η παρουσία των μεγάλων τάνκερ, πέρα από τους κινδύνους που εγκυμονεί για ένα πιθανό περιβαλλοντικό-οικολογικό ατύχημα, προκαλεί δυσλειτουργία και προβλήματα στη συλλογή των αλιευμάτων. Προσεχώς, θα δημοσιευθεί ρεπορτάζ του «ΛΤ» για την κατάσταση που επικρατεί το τελευταίο διάστημα στον Λακωνικό Κόλπο, ο οποίος έχει μεταβληθεί σε ένα απέραντο λιμάνι που φιλοξενεί σκάφη έμφορτα με καύσιμα.
πηγή : lakonikos.gr