Σενάρια για πιθανές αυξήσεις στις τιμές των διοδίων φέρνει η εκτίναξη του πληθωρισμού η οποία αγγίζει αυτήν την περίοδο το 12%. Σύμφωνα με πηγές των παραχωρησιούχων των εθνικών αυτοκινητοδρόμων, ήδη έχουν γίνει κάποιες πρώτες άτυπες συζητήσεις μεταξύ των εκπροσώπων των έξι κοινοπραξιών που έχουν αναλάβει τη συντήρηση των μεγάλων οδικών αξόνων, με τα αρμόδια κυβερνητικά στελέχη.
Η συζήτηση αφορά, σε αυτή τη φάση, τις επιπτώσεις που συνεπάγεται η αύξηση του πληθωρισμού στη συντήρηση των αυτοκινητόδρομων και σε ένα δεύτερο επίπεδο, το πως αυτή η αύξηση θα επηρεάσει τις τιμές στους σταθμούς διοδίων.
Υπενθυμίζεται ότι στις εν ενεργεία συμβάσεις παραχώρησης προβλέπεται τιμαριθμική αναπροσαρμογή στις τιμές διοδίων από την 1η Ιανουαρίου κάθε έτους, με βάση τον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, όπως αυτός διαμορφώνεται στο τέλος Σεπτεμβρίου του προηγούμενου έτους.
Την 1η Ιανουαρίου 2022 οι αυξήσεις οι οποίες είχαν γίνει στους σταθμούς διοδίων ήταν από ελάχιστες, έως μηδενικές καθώς ο Μέσος Δείκτης Τιμών Καταναλωτή του δωδεκαμήνου Οκτώβριος 2020 έως Σεπτέμβριο 2021 είχε σημειώσει μείωση κατά 0,4%.
Το επόμενο δωδεκάμηνο όμως, δηλαδή από Οκτώβριο 2021 έως Σεπτέμβριο 2022 ο αντίστοιχος δείκτης αυξήθηκε κοντά στο 9%. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με την εκτίναξη του πληθωρισμού βάζει στο τραπέζι των συζητήσεων ανάμεσα στους παραχωρησιούχους και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και φυσικά και το Οικονομικών, το ζήτημα των αυξήσεων στις τιμές των διοδίων.
Σύμφωνα με στέλεχος το οποίο έχει γνώση των προκαταρκτικών συζητήσεων, η κυβέρνηση αναζητεί τρόπους ώστε η, όπως όλα δείχνουν, αναπόφευκτη αύξηση στις τιμές των διοδίων, να κυμανθεί στα χαμηλότερα δυνατά επίπεδα καθώς το 2023 θα είναι και εκλογική χρονιά.
Επίσης, η κυβέρνηση δεν επιθυμεί το κόστος των διοδίων να επιβαρύνει και άλλο τις μεταφορές οι οποίες πληρώνουν ήδη ακριβά τις επιπτώσεις από τις αυξήσεις στα καύσιμα.
Στο πλαίσιο αυτό, σύμφωνα με πληροφορίες, αναμένεται να ασκηθούν πιέσεις από την κυβέρνηση προς τους παραχωρησιούχους προκειμένου να απορροφήσουν μέρος των αυξήσεων, ενώ παράλληλα, εξετάζονται και κάποιες άλλες λύσεις, όπως για παράδειγμα, να αναλάβει το δημόσιο να απορροφήσει μέρος των αυξήσεων, προσφέροντας στους παραχωρησιούχους κάποια ανταλλάγματα.
Εάν τίποτε από τα δύο δεν καταστεί εφικτό, οι αυξήσεις αναμένονται να είναι υψηλές, της τάξης του 9% έως και 12%.
Θεσσαλονίκη – Αθήνα
Σε μια τέτοια περίπτωση το συνολικό κόστος στους έντεκα μετωπικούς σταθμούς διοδίων στη διαδρομή Θεσσαλονίκη – Αθήνα, μετ’ επιστροφής μπορεί να ανέλθει έως και κατά 7,5 ευρώ για τα ΙΧ αυτοκίνητα. Ειδικότερα, από την 1η Ιανουαρίου 2022 το κόστος της διαδρομής Θεσσαλονίκη – Αθήνα για τα ΙΧ αυξήθηκε μόλις κατά 70 λεπτά, από 30,65 στα 31,35 ευρώ.
Η τιμή αυτή μπορεί να φτάσει στα 34,5 ευρώ (για αύξηση 10%) ή και στα 35,1 ευρώ (12%).
Αντιστοίχως, για τα οχήματα κατηγορίας 3 (π.χ. λεωφορεία ή φορτηγά με έως τρεις άξονες) οι αυξήσεις μπορούν να φτάσουν από τα 78,65 ευρώ που είναι σήμερα στα 86,51 (10%) ή και στα 88,1 (12%).
Για δε τα βαρέα οχήματα με τέσσερις άξονες και πάνω από τα 110,15 ευρώ σήμερα θα φτάσουν στα 121,16 (10%) ή και στα 123,37 (12%).
Τέλος, για τα δίκυκλα, από 21,80 σήμερα οι τιμές μπορούν να διαμορφωθούν στα 23,98 (10%) ή και στα 24,41 (12%).
Εγνατία οδός
Στην Εγνατία οδό το συνολικό κόστος διέλευσης από τους δεκατρείς σταθμούς διοδίων ανέρχεται σε 19,2 ευρώ για τα ΙΧ. Αυτό μπορεί να διαμορφωθεί στα 21,1 ευρώ (10%) ή και στα 21,5 ευρώ (12%).
Για τα οχήματα κατηγορίας 3 η διέλευση που σήμερα κοστίζει 48 ευρώ θα διαμορφωθεί στα 52,8 (10%) ή στα 53,76 (12%).
Αντιστοίχως, για τα βαρέα οχήματα κατηγορίας 4 από 67,20 ευρώ σήμερα θα πάει στα 73,92 (10%) ή και στα 73,26 (12%).
Για τα δίκυκλα, από 13,40 σήμερα οι τιμές μπορούν να διαμορφωθούν στα 14,74 (10%) ή και στα 15 ευρώ (12%).