Κι όμως, έρχονται για σπουδές στην Ελλάδα – Το πείραμα των αγγλόφωνων τμημάτων

«Μου κάνει εντύπωση ότι οι Ελληνες φοιτητές είναι μεν ανοιχτοί στην κουβέντα αλλά και όχι. Είναι διακριτικοί όταν δουν πως ο άλλος “δεν είναι σε φάση”. Στις ΗΠΑ, εάν δεν είσαι ομιλητικός μια μέρα, εάν δεν έχεις κέφια, όλοι πέφτουν πάνω σου, σε πνίγουν για να μάθουν “τι παίζει, φίλε”», λέει στην «Κ» ο 24χρονος Εϊντεν Μποντέρθα από την Ουάσιγκτον. Δίπλα του, ο 29χρονος Χάσανι Κάμελ από το Λούξορ της Αιγύπτου γελάει συνεσταλμένα.

«Και εμείς ως λαός είμαστε ομιλητικοί και θορυβώδεις. Αλλά εγώ δεν είμαι έτσι, προτιμάω να ακούω περισσότερο», προσθέτει. «Συνθέτουν ένα παλίμψηστο. Nέοι από διαφορετικές κουλτούρες που έρχονται σε επαφή με Ελληνες φοιτητές, γνωρίζονται, ανταλλάσσουν εμπειρίες, μοιράζονται τα φοιτητικά τους χρόνια, δημιουργούν δεσμούς», παρατηρεί στην «Κ» η ομότιμη καθηγήτρια της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών Ελένη Καραμολέγκου μιλώντας για τους συνολικά 64 φοιτητές του πρώτου αγγλόφωνου προπτυχιακού προγράμματος που δημιουργήθηκε στην Ελλάδα, με αντικείμενο την ελληνική αρχαιότητα (αρχαιολογία, ιστορία και λογοτεχνία της αρχαίας Ελλάδας).

Κι όμως, έρχονται για σπουδές στην Ελλάδα – Το πείραμα των αγγλόφωνων τμημάτων-1
ΕΪΝΤΕΝ ΜΠΟΝΤΕΡΘΑ ΗΠΑ, Φιλοσοφική ΕΚΠΑ. Τα αμερικανικά ΑΕΙ έχουν διαφορετική κουλτούρα σε σχέση με τα ελληνικά. Αυτό φαίνεται στον τρόπο με τον οποίο οργανώνονται τα ιδρύματα, όπως ας πούμε στη φύλαξή τους. Φωτ. ΝΙΚΟΣ ΚΟΚΚΑΛΙΑΣ

Το πείραμα των ξενόγλωσσων προγραμμάτων, το οποίο ξεκίνησε προ τριετίας, κρίνεται επιτυχημένο. Από τις προτάσεις των ΑΕΙ ήδη έχουν εγκριθεί και λειτουργούν τρεις και, όπως παρουσιάζει η «Κ», στα σκαριά είναι ακόμη 15 για το 2023. «Η ανάπτυξη των αγγλόφωνων προπτυχιακών θα δώσει μόνο θετικά στα ελληνικά ΑΕΙ από ακαδημαϊκή σκοπιά», παρατηρεί ο καθηγητής στη Φιλοσοφική Αθηνών Δημήτρης Πλάντζος. Ηδη, όπως αναφέρει η καθηγήτρια της ίδιας σχολής Κατερίνα Καρβούνη, «το αγγλόφωνο έχει “μετατοπίσει” την οπτική των διδασκόντων πάνω στον τρόπο οργάνωσης και διδασκαλίας των μαθημάτων, η επιτυχία του έχει θέσει ακαδημαϊκές προκλήσεις, ενώ έχει επηρεάσει και τον τρόπο λειτουργίας των διοικητικών υπηρεσιών». Το ίδιο συμβαίνει στο αγγλόφωνο πρόγραμμα της Ιατρικής Σχολής του ΑΠΘ, το οποίο εισέρχεται στον δεύτερο χρόνο λειτουργίας. Στην Ιατρική Αθηνών το αντίστοιχο πρόγραμμα ξεκινάει φέτος με 40 φοιτητές. Δεν παραμερίζονται, φυσικά, τα οικονομικά οφέλη. Τα προγράμματα έχουν δίδακτρα: 6.000 ευρώ ετησίως της Φιλοσοφικής και των Ιατρικών Σχολών Αθηνών και ΑΠΘ 13.000 και 12.000 ευρώ, αντιστοίχως.

Συγκεκριμένα, το πρόγραμμα της Φιλοσοφικής Αθηνών ξεκίνησε το ακαδημαϊκό έτος 2020-21 και φέτος θα διανύσει το τρίτο έτος. Στα τρία έτη φοιτούν 64 φοιτητές (την άνοιξη αναμένονται άλλοι 25 από την Κίνα) από 21 χώρες. «Δεν βρίσκω μεγάλες διαφορές ανάμεσα στη χώρα μου και στη δική σας. Η αλήθεια είναι πως η προσαρμογή στη ζωή απαιτεί χρόνο, αλλά δεν νιώθω ξένος στη χώρα σας, ούτε στο πανεπιστήμιο. Μου άρεσε να δω ένα διαφορετικό αλλά και συγγενικό πολιτισμό με τον αιγυπτιακό», λέει ο Χάσανι, ο οποίος βρίσκεται πρώτη φορά στο εξωτερικό.

Αφησε την οικογένειά του στο Λούξορ, με τα 11 αδέλφια, για να έλθει να σπουδάσει στην Αθήνα. Διανύοντας πλέον το δεύτερο έτος σπουδών, δείχνει να έχει εξοικειωθεί εδώ. «Η φιλοσοφία οργάνωσης του ελληνικού πανεπιστημίου είναι διαφορετική από ό,τι στις ΗΠΑ. Εκεί υπάρχει εντατικοποίηση, όλα είναι οργανωμένα μέσα στο campus, όταν σπουδάζεις είναι σαν να ανήκεις στο πανεπιστήμιο», σημειώνει ο Εϊντεν, ο πατέρας του οποίου είναι καθηγητής Οικονομικών σε ΑΕΙ των ΗΠΑ και η μητέρα του υπάλληλος. Ο ίδιος επέλεξε το αγγλόφωνο πρόγραμμα του ΕΚΠΑ ύστερα από έναν σύντομο κύκλο σπουδών πάνω στις διεθνείς σχέσεις στις ΗΠΑ. «Στην Ελλάδα έχω κάνει φίλους, ζω με τη φίλη μου που εργάζεται ως ψηφιακός νομάς. Η διάδραση με τους Ελληνες συνομηλίκους μας μάς βοηθά σε μια ζύμωση, παρότι υπάρχει το εμπόδιο της διαφορετικής γλώσσας», προσθέτει ο Εϊντεν.

Κι όμως, έρχονται για σπουδές στην Ελλάδα – Το πείραμα των αγγλόφωνων τμημάτων-2
ΧΑΣΑΝΙ ΚΑΜΕΛ, Aίγυπτος, Φιλοσοφική ΕΚΠΑ. Ερχομαι από μία χώρα με μεγάλη ιστορία όπως η δική σας, και η οπτική των δύο πολιτισμών μέσα μου με βοηθά να κατανοώ τον πολιτισμό των λαών. Φωτ. ΝΙΚΟΣ ΚΟΚΚΑΛΙΑΣ

«Μαθαίνω τον πολιτισμό από όπου κατάγομαι. Θέλω να μεταφέρω τις γνώσεις για την Ελλάδα στη Νότια Αφρική», λέει ο 20χρονος Σόλων Πολυδώρου. Οι παππούδες του από την Ελλάδα και την Κύπρο μετανάστευσαν στη Νότια Αφρική τη δεκαετία του ’60 και οι γονείς του, πολιτικός μηχανικός και μεσίτρια, γεννήθηκαν εκεί. Ο Σόλων εστιάζει στη διάδρασή του με τους Ελληνες φοιτητές του ΕΚΠΑ τονίζοντας ότι «είναι πολύ ωραίο να μπορώ να ακούω τη γλώσσα του πολιτισμού που μαθαίνω, ενώ πολλές φορές παρατηρώ ότι έχω διαφορετικό τρόπο αντιμετώπισης των πραγμάτων από τους Ελληνες συνομηλίκους μου». Ο ίδιος στοχεύει σε ακαδημαϊκή καριέρα, όπως και ο Χάσανι, ενώ ο Εϊντεν ονειρεύεται να γίνει συγγραφέας και δημοσιογράφος, χωρίς να αποκλείει την ακαδημαϊκή καριέρα. «Η επιλογή των παιδιών να σπουδάσουν την ελληνική αρχαιότητα είναι πολύ σημαντική διότι το έκαναν επειδή το αγαπούν και όχι μόνο επειδή ψάχνουν σπουδές με καλές επαγγελματικές προοπτικές. Το ενδιαφέρον μάς βάζει μία πρόκληση. Εως τώρα, όταν σκεφτόμαστε κλασικές σπουδές το μυαλό πάει στην Ελλάδα ως βάση, αλλά επιστημονικά ο νους πηγαίνει σε ξένα πανεπιστήμια, π.χ. της Γερμανίας», παρατηρεί η κ. Καραμολέγκου. «Η Ελλάδα διαθέτει τα αρχαία μνημεία ως πηγές μελέτης και γνώσης. Με το πρόγραμμα επιδιώκουμε να ακουστεί η χώρα μας περισσότερο ως προορισμός ανάπτυξης των διεθνών σπουδών».

 

 

 

 

πηγή: Καθημερινή