Σύγκρουση ταξί με αγριογούρουνο στο Λεύκτρο-Σπάρτη – Αναδεικνύει ξανά την απειλή ατυχημάτων ο Σωτ. Ροϊνός
Συχνές είναι οι αναφορές για εμφάνιση ζώων και δη αγριόχοιρων επί του οδοστρώματος στον οδικό κλάδο Λεύκτρο-Σπάρτη, όπως και σε άλλα σημεία του εθνικού κι επαρχιακού δικτύου. Τα άγρια τετράποδα, που περιφέρονται σε εκτάσεις πέριξ της ασφάλτου, εφορμούν ξαφνικά στον δρόμο, μη αφήνοντας περιθώρια αντίδρασης κι ελιγμών στους ανυποψίαστους οδηγούς, με συνέπεια ουκ ολίγες φορές να είναι αναπόφευκτη η σύγκρουση, άλλοτε με ελαφρύτερες κι άλλοτε με σοβαρότερες επιπτώσεις.
Πρόσφατο γεγονός αυτό που γνωστοποιεί ο επαγγελματίας οδηγός ταξί και τέως πρόεδρος της Ομοσπονδίας Επαγγελματιών, Βιοτεχνών, Εμπόρων Λακωνίας (ΟΕΒΕΛ), κ. Σωτήρης Ροϊνός, ο οποίος επισημαίνει: «Δυστυχώς, στον αυτοκινητόδρομο Σπάρτη – Λεύκτρο, κατά καιρούς, ακούμε συμβάντα σύγκρουσης αυτοκινήτων με αγριογούρουνα».
Το περιστατικό, σύμφωνα με τον κ. Ροϊνό, «συνέβη πριν μερικές ημέρες σε συνάδελφο επαγγελματία, ο οποίος κινούμενος με το ταξί του στο ρεύμα από το Λεύκτρο προς Σπάρτη, στο 32ο χιλιόμετρο (λίγο μετά το σταθμό εξυπηρέτησης αυτοκινήτων της Πελλάνας), έντρομος αντιλήφθηκε ένα αγριογούρουνο -άκουσον άκουσον- να πηδά(!) το στηθαίο που χωρίζει τα δύο ρεύματα του αυτοκινητόδρομου και να πέφτει πάνω στο αυτοκίνητό του. Οι υλικές ζημιές σημαντικότατες, καθώς σημαντική και η ταλαιπωρία που θα προκύψει για την αποκατάστασή τους. Ο τρόμος και η αγωνία του οδηγού και των επιβαινόντων στο αυτοκίνητο απερίγραπτη», υποστηρίζει ο Σωτ. Ροϊνός.
Περί αποζημιώσεων
Πέρα από την επισήμανση του προφανούς κινδύνου για οδηγούς και οχήματα, ο Λάκωνας αυτοκινητιστής αναφέρεται και στις προεκτάσεις ενός πιθανού ατυχήματος, οι οποίες «αντανακλώνται» στην καταβολή αποζημίωσης από τον διαχειριστή της εκάστοτε οδού. Όπως λέει ο κ. Ροϊνός, «ο ιδιοκτήτης του ταξί έχει και μια άλλη αγωνία. Πότε και κυρίως τι θα απαντήσει η παραχωρησιούχος εταιρεία του αυτοκινητόδρομου στο αίτημά του για αποζημίωση των βλαβών του, για τις οποίες βεβαιότητα δεν ευθύνεται αυτός, δεδομένου ότι εκινείτο σε έναν κλειστό αυτοκινητόδρομο ευρωπαϊκών προδιαγραφών, περιφραγμένο, κ.λπ.».
Ο ίδιος ισχυρίζεται πως «οι συμβάσεις παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων, οι οποίες κυρώνονται με αντίστοιχους νόμους από τη Βουλή, θα έπρεπε να ορίζουν ρητά την υποχρέωση των παραχωρησιούχων για άμεση αποζημίωση των οδηγών που συγκρούονται με ζώα (που δεν έπρεπε να υπάρχουν στον αυτοκινητόδρομο) και όχι να τρέχουν στα δικαστήρια οι παθόντες για τα αυτονόητα, δηλαδή να αποζημιωθούν για βλάβες τους που δεν φέρουν καμία ευθύνη.
Είδαμε τον περασμένο Ιανουάριο, στην περιπέτεια που είχαν εκατοντάδες οδηγοί στην Αττική Οδό από τη χιονόπτωση, η κυβέρνηση υποχρέωσε την παραχωρησιούχο εταιρεία να αποζημιώσει τους οδηγούς που αποκλείστηκαν.
Κάτι αντίστοιχο, με διάταξη, θα πρέπει να υποχρεώνει όλες τις εταιρείες παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων να αποζημιώνουν τους οδηγούς οχημάτων που συγκρούονται με ζώα».
Προδιαγραφές ασφαλείας
Από την άλλη, σύμφωνα με τον Σωτ. Ροϊνό, θα πρέπει να επανεκτιμηθεί η επάρκεια των τεχνικών χαρακτηριστικών της περίφραξης των αυτοκινητοδρόμων. «Παρατηρούμε ότι το σύρμα της περίφραξης συνδέεται με το έδαφος χωρίς να παρεμβάλλεται ένα τσιμεντένιο κράσπεδο, και έτσι το αγριογούρουνο (ή όποιο άλλο ζώο) επιχειρεί με πολύ μεγάλη ευκολία σκάβοντας το έδαφος, όπου και περνά στο οδόστρωμα. Περαιτέρω, τα σημεία με τα φρεάτια θα πρέπει να ελεγχθούν αν έχουν τρύπες και σημεία που μπορεί να περάσει ζώο στο οδόστρωμα» εξηγεί ο επαγγελματίας οδηγός.
Τον Απρίλιο του 2017, σε αποκλειστικό του ρεπορτάζ, ο «ΛΤ» είχε καταγράψει την καταγγελία του Σωτήρη Ροϊνού για το Λεύκτρο-Σπάρτη. Σύμφωνα με το δημοσίευμα, η συρματένια περίφραξη κατά μήκος του δρόμου παρουσίαζε κενά από τα οποία μπορούσαν να εισχωρήσουν ζώα και να βρεθούν κατά μεσής του οδικού κλάδου. Ο οδηγός ταξί ενεπλάκη ο ίδιος σε μια ατυχή περιπέτεια τον Μάρτιο του 2017, που κατέδειξε τη βασιμότητα των ισχυρισμών του. Οδηγώντας το ταξί του βραδινές ώρες, αντίκρισε έναν σκύλο να διασχίζει κάθετα την οδό, ωστόσο παρά την απέλπιδα προσπάθειά του να αποφύγει τη σύγκρουση, αυτό δεν κατέστη δυνατό. Συνέπεια ήταν το τετράποδο να βρει τραγικό θάνατο και το όχημα να υποστεί υλικές ζημιές.
Μοιραία «συναπαντήματα»
Τα παραπάνω συμβάντα δεν είναι τα μοναδικά που έχουν διαδραματιστεί στο Λεύκτρο-Σπάρτη. Στις 4 Νοεμβρίου 2016, αυτοκίνητο με κατεύθυνση προς Σπάρτη, χτύπησε αγριογούρουνο, το οποίο διέσχιζε κάθετα το δρόμο. Ευτυχώς, οι ζημιές ήταν μόνο υλικές, χωρίς επιπτώσεις για τους επιβαίνοντες.
Το φαινόμενο εμφάνισης άγριων ζώων δεν παρατηρείται φυσικά μόνο στον αυτοκινητόδρομο, αλλά και σε άλλα σημεία του οδικού δικτύου της Λακωνίας, της Πελοποννήσου, αλλά και της υπόλοιπης χώρας. Σε κάποια σημεία έχουν τοποθετηθεί προειδοποιητικές πινακίδες περί διέλευσης αγριόχοιρων, σε κάποια άλλα όχι.
Μερικές φορές δε το αιφνίδιο «ξεπέταγμα» των μεγάλων ζώων, πέρα από περιστατικά υλικών ζημιών, έχει μοιραία κατάληξη για επιβαίνοντες οχημάτων. Στις 27 Νοεμβρίου 2020 σημειώθηκε θανατηφόρο τροχαίο επί της Επαρχιακής οδού Καλαμάτας – Αρεόπολης. Μοτοσυκλέτα που οδηγούσε ένας 49χρονος συγκρούσθηκε με αγριογούρουνο κι ανετράπη επιφέροντας τον θανάσιμο τραυματισμό του αναβάτη.
Στις 11 Ιουλίου 2022, δυο νεκροί και τέσσερις τραυματίες ήταν ο τραγικός απολογισμός τροχαίου δυστυχήματος που συνέβη στον δρόμο Κιλκίς-Δοϊράνης στη Μακεδονία. Μια αγέλη αγριογούρουνων, που εμφανίστηκαν ξαφνικά στο οδόστρωμα, προκάλεσαν το δυστύχημα.
Περίπου 600.000 αγριόχοιροι στη χώρα
Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο γενικός γραμματέας της Πανελλήνιας Συνομοσπονδίας Κυνηγών Νικόλαος Σταθόπουλος σημειώνει ότι το πρόβλημα με τα αγριογούρουνα εντάθηκε τα τελευταία δυο χρόνια και προκαλεί έντονη ανησυχία. «Με καταμετρήσεις και αναγωγή έχουμε καταγράψει πανελλαδικά 550 με 600 χιλιάδες αγριόχοιρους σε όλη τη χώρα. Για να επανέλθει η φυσιολογική εικόνα πρέπει να θηρευτούν 270 χιλιάδες, ενώ μέχρι στιγμής έχουν θηρευτεί μόλις 60 χιλιάδες». Σύμφωνα με τον κ. Σταθόπουλο, επιχειρήσεις γίνονται σε όλη την Ελλάδα. «Εμείς είμαστε σε επικοινωνία με όλους τους συλλόγους μας όπου γίνονται επιχειρήσεις, άλλες με μικρότερη κι άλλες με μεγαλύτερη επιτυχία» υπογραμμίζει ο ίδιος.
πηγή : lakonikos.gr