Με καινοτομίες και… προβλήματα η νέα σχολική χρονιά

Με μια γιγαντιαία κινητοποίηση για την κάλυψη των κενών στα σχολεία της χώρας, νέους θεσμούς, αλλά και οξύτατα προβλήματα στέγης για τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς που έφτασαν την περασμένη εβδομάδα σε δημοφιλή νησιά για να διδάξουν τους μαθητές και τις μαθήτριές τους ξεκίνησε η φετινή σχολική χρονιά για 1.341.985 μαθητές και μαθήτριες της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Η φετινή χρονιά είναι η πρώτη μετά από τρία χρόνια πανδημίας που ξεκίνησε χωρίς μάσκες, μέτρα και αποστάσεις, βρίσκοντας εκπαιδευτικούς και νέους στα σχολεία να προσπαθούν να ανακτήσουν μια «κανονικότητα», η οποία πρέπει όμως να οικοδομηθεί από την αρχή.

 

Ρεκόρ προσλήψεων για κάλυψη των αναγκών

Η πολιτεία από την πλευρά της φέτος προχώρησε στο μεγαλύτερο πρόγραμμα προσλήψεων των τελευταίων ετών με περισσότερους από 40.000 μόνιμους και αναπληρωτές εκπαιδευτικούς που θα καλύψουν τις ανάγκες των σχολείων (ειδικά της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στην οποία και παρουσιάζονταν τα προηγούμενα χρόνια τα περισσότερα κενά). Ωστόσο, σε δημοφιλή νησιά όπως η Σαντορίνη, η Μύκονος ή οι μεγάλες πόλεις της Κρήτης, είναι πιθανόν να καταγραφούν φέτος πολλές παραιτήσεις, καθώς πολλοί δάσκαλοι και καθηγητές δεν έχουν βρει στέγη να μείνουν.

Κατά τα άλλα, η χρονιά ξεκινάει με νέους θεσμούς (εκείνους του μέντορα, του ενδοσχολικού συντονιστή και των εκπαιδευτικών ομίλων), αλλά και με όλο το πρόγραμμα των πανελλαδικών εξετάσεων του 2023 γνωστό από την αρχή της σχολικής χρονιάς. Οι πανελλαδικές εξετάσεις του 2023 θα ξεκινήσουν στις 2 Ιουνίου ενώ παράλληλα θεσμοθετείται φέτος η υποχρέωση όλων των υπουργών Παιδείας να ανακοινώνουν το πρόγραμμα των πανελλαδικών εξετάσεων της κάθε χρονιάς έως τις 15 Σεπτεμβρίου της προηγούμενης. Οι τετραήμερες πανελλαδικές εξετάσεις του 2023 θα ολοκληρωθούν στις 12 Ιουνίου, με την αντίστοιχη  εξεταστική διαδικασία να διενεργείται μεταξύ 1 και 16 Ιουνίου για τα Επαγγελματικά Λύκεια. Τα ειδικά μαθήματα που ολοκληρώνουν ετησίως την περίοδο των πανελλαδικών διαγωνισμών θα εξεταστούν από 17 έως και 29 Ιουνίου του 2023.

Παράλληλα, όπως έγινε γνωστό, το διδακτικό έτος 2022-2023 ξεκινά στις 12/9 και ολοκληρώνεται σε νηπιαγωγεία και δημοτικά στις 15 Ιουνίου. Στα Γυμνάσια στις 30 Μαΐου τελειώνουν τα μαθήματα και στις 15 Ιουνίου γίνονται οι ενδοσχολικές εξετάσεις. Στα Λύκεια, στις 19 Μαΐου τελειώνουν τα μαθήματα, στη Γ΄ Λυκείου οι ενδοσχολικές εξετάσεις γίνονται στις 30 Μαΐου, και στις τάξεις Α’ και Β’ Λυκείου στις 15 Ιουνίου.

Η κλήρωση για εισαγωγή στα πειραματικά σχολεία θα διεξαχθεί στις 28 Απριλίου 2023 και οι εξετάσεις για εισαγωγή σε πρότυπα σχολεία θα διεξαχθούν στις 29 του ίδιου μήνα.

 

«Πώς να δουλέψουμε σε αυτές τις συνθήκες;»

«Εμαθα σε ποιο σχολείο θα διδάξω το περασμένο Σάββατο 10 Σεπτεμβρίου, έφτασα στη Σαντορίνη και ανέλαβα καθήκοντα τη Δευτέρα, 12 του μήνα. Από τότε έχω αλλάξει έξι ενοικιαζόμενα δωμάτια, έχω μοιράσει μεταξύ διαφορετικών περιοχών τα πράγματά μου, έχω ξοδέψει φυσικά πάρα πολλά χρήματα, μένω σαν τον πρόσφυγα και η ψυχολογία μου είναι χάλια. Πώς να δουλέψουμε σε αυτές τις συνθήκες;».

Η Μυρτώ Κ. είναι αναπληρώτρια καθηγήτρια σε σχολείο της Σαντορίνης, ενός νησιού που αποτελεί δημοφιλή τουριστικό προορισμό, με τους κατοίκους του να έχουν αποφασίσει ότι ο τουρισμός είναι πολύ σημαντικότερος από τη μόρφωση των παιδιών τους. «Σε καταλαβαίνω, αλλά δεν μπορώ να κάνω τίποτα…» ακούει διαρκώς αυτές τις ημέρες η Μυρτώ που δουλεύει ήδη υπό αυτές τις συνθήκες μία εβδομάδα, όπως και περίπου 150 ακόμη συνάδελφοί της που έφτασαν στο νησί (μόνιμοι νεοδιόριστοι εκπαιδευτικοί και αναπληρωτές) για να καλύψουν τις ανάγκες των σχολείων του. Και ναι μεν οι κάτοικοι του νησιού και ιδιοκτήτες ακινήτων δεν συγκινούνται από το θέαμα της ταλαιπωρίας τους στο να βρουν στέγη, αλλά ούτε και οι εκπρόσωποι της πολιτείας κινητοποιήθηκαν εγκαίρως. Παρότι οι εκπαιδευτικοί που βρίσκονται ετησίως σε μεγάλα νησιά όπως η Σαντορίνη ή Μύκονος ή η Κρήτη, βρίσκονται να κοιμούνται στο αυτοκίνητό τους, σε παραλίες ή μέσα σε σχολεία, καμία πρόνοια δεν υπήρξε ούτε φέτος από τις τοπικές δημοτικές αρχές ή τα συναρμόδια υπουργεία για την αντιμετώπιση του προβλήματος.

«Εγώ έχω να πω πως αν δεν βρεθεί λύση στο οξύ πρόβλημα στέγης που αντιμετωπίζουμε θα αναγκαστώ να μένω το βράδυ στο σχολείο μας» λέει από την πλευρά του ο αναπληρωτής εκπαιδευτικός Αλέξανδρος Αναστασόπουλος που έφτασε στο ίδιο νησί την περασμένη εβδομάδα.

«Οταν φτάσαμε στο νησί, δεν υπήρχε στέγη πουθενά, με εξαίρεση τις κυριολεκτικά πανάκριβες επιλογές σε κατοικία που απευθύνονταν στους τουρίστες, καθώς η τουριστική περίοδος έχει επιμηκυνθεί και θα φτάσει μέχρι τον Οκτώβριο» αναφέρει.

«Είναι πολύ θλιβερό το ότι η πολιτεία μάς κάνει να αισθανόμαστε ανεπιθύμητοι ως εκπαιδευτικοί, να απαξιωνόμαστε έτσι και στα μάτια των μαθητών και μαθητριών μας και αισθανόμαστε σαν επαίτες» αναφέρει.

Οι περιοχές με το μεγαλύτερο πρόβλημα στέγης στη χώρα είναι η Κρήτη, οι Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα.

Για τα παραπάνω ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γ. Οικονόμου δήλωσε τις προηγούμενες ημέρες πως «οφείλουμε να βρούμε τρόπους αντιμετώπισης του προβλήματος αυτού, σε συνδυασμό και με τις τοπικές κοινωνίες και με την τοπική αυτοδιοίκηση».

 

Ολοήμερο και  εκπαιδευτικοί όμιλοι

Φέτος, όπως ήδη έχει ανακοινωθεί, επεκτείνεται χρονικά από τις 4.00 στις 5.30 μ.μ. το ολοήμερο σχολείο στο 50% των σχολείων που λειτουργούσαν πέρυσι στο πλαίσιο του θεσμού (δηλαδή περίπου 5.000 σχολεία). Το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε ακόμη ότι εισάγονται νέα ψηφιακά «εργαλεία» στα σχολεία και μεταξύ αυτών διαδραστικοί πίνακες, σετ ρομποτικής και άλλο σχετικό εκπαιδευτικό υλικό.

Οι εκπαιδευτικοί όμιλοι θα διοργανώνονται μετά τη λήξη του ημερήσιου ωρολογίου προγράμματος διδασκαλίας ή κατά τις διδακτικές ώρες του ολοήμερου προγράμματος, με θέματα δημιουργικής απασχόλησης, αθλητισμού, ομαδικά αθλήματα, παραδοσιακούς-μοντέρνους χορούς, χοροκινητική έκφραση, εικαστικές τέχνες, χειροτεχνίες και κατασκευές, εκμάθηση μουσικών οργάνων, εκπαιδευτική ρομποτική, επιστημονικές κατασκευές – πειράματα.

 

Νέα προγράμματα σε Πρότυπα – Πειραματικά

Παράλληλα, όπως ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας, φέτος θα ξεκινήσει η εφαρμογή νέων προγραμμάτων σπουδών στα πρότυπα και πειραματικά σχολεία της χώρας αλλά και η επίσημη λειτουργία των πρότυπων επαγγελματικών λυκείων.

Για πρώτη φορά θα εφαρμοστεί φέτος η «Τράπεζα θεμάτων» και στις προαγωγικές εξετάσεις της Γ Λυκείου (μέχρι πέρυσι είχε εφαρμοστεί μόνο στην Α και τη Β τάξη της βαθμίδας). Βέβαια το ερώτημα είναι σε ποια μορφή θα εφαρμοστεί η «Τράπεζα θεμάτων», καθώς πέρυσι ουσιαστικά παροπλίστηκε (πιθανά λόγω της πρόχειρης επιλογής θεμάτων για τις βάσεις δεδομένων της) και αποφασίστηκε ότι οι εκπαιδευτικοί θα κληρώνουν τρία θέματα από αυτήν ανά μάθημα και θα διαλέγουν από αυτό ποιο θα χρησιμοποιήσουν.

Τι θα γίνει με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών

Η εφετινή σχολική χρονιά θα είναι χρονιά ατομικής αξιολόγησης των εκπαιδευτικών στα σχολεία. Ωστόσο δεν έχουν ολοκληρωθεί ακόμη οι διαδικασίες για την εκλογή των νέων διευθυντών και συμβούλων των σχολείων, οι οποίες είναι απαραίτητες για τη διαδικασία, κάτι που αναμένεται τον επόμενο μήνα. Κατ’ επέκταση η διαδικασία αναμένεται να ξεκινήσει τις επόμενες ημέρες με το «στήσιμο» της σχετικής πλατφόρμας που θα χρησιμοποιηθεί και στις επιμορφώσεις εκπαιδευτικών.

πηγή: το Βήμα