Ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ στην «Κ»: Διόδια ανάλογα με την ώρα στην Αττική Οδό

Σε εξέλιξη βρίσκονται οι διαπραγματεύσεις με τους υπόλοιπους μετόχους για την εισαγωγή του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών στο Χρηματιστήριο, ενώ στις αρχές του επόμενου έτους αναμένεται να κλείσει και η παραχώρηση της Εγνατίας. Λίγο μετά, στα μέσα του 2023, προγραμματίζεται να κατατεθούν οι οικονομικές προσφορές για την Αττική Οδό. Τις λεπτομέρειες του προγράμματος αξιοποίησης του χαρτοφυλακίου του ΤΑΙΠΕΔ αποκαλύπτει μιλώντας στην «Κ» –στην πρώτη του συνέντευξη μετά την ανάληψη της θέσης του διευθύνοντος συμβούλου– ο Δημήτρης Πολίτης.

– Συμπληρώνονται 14 μήνες από τότε που αναλάβατε διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ. Τι έχετε πετύχει στο διάστημα αυτό;

– Η περίοδος αυτή ήταν ιδιαίτερα παραγωγική για το ΤΑΙΠΕΔ. Πρόσφατα έκλεισε η πώληση του 100% της ΔΕΠΑ Υποδομών στην Italgas έναντι ιδιαίτερα υψηλού τιμήματος, που πλησιάζει τα 800 εκατ. και με προβλεπόμενες επενδύσεις 1 δισ. Επίσης, ολοκληρώθηκαν οι διαγωνιστικές διαδικασίες για την παραχώρηση της Εγνατίας, τη διάθεση της έκτασης της πρώην αμερικανικής βάσης στις Γούρνες Ηρακλείου, του λιμένα «Φίλιππος Β» στην Καβάλα, των ακινήτων στη Νέα Ηρακλείτσα Καβάλας και τον Ταύρο και του Ξενία και των ιαματικών πηγών στα Λουτρά Κύθνου. Εκτός από την είσπραξη των τιμημάτων, η αξιοποίησή τους θα έχει πολλαπλασιαστικά οφέλη και θα λειτουργήσει ως εφαλτήριο περιφερειακής ανάπτυξης. Στην Κύθνο, για παράδειγμα, ο ισραηλινός επιχειρηματίας που πλειοδότησε θα επενδύσει 25 εκατ.

– Πώς εξελίσσεται ο μετασχηματισμός του ΤΑΙΠΕΔ στον οποίο έχετε αναφερθεί;

– Αναπροσαρμόζουμε τη στρατηγική μας, που εδράζεται σε δύο βασικούς πυλώνες: την επιτάχυνση του προγράμματος και τη βέλτιστη αξιοποίηση, δίχως να υπολογίζουμε μόνο το τίμημα. Υλοποιούμε αρκετούς διαγωνισμούς, κυρίως εκείνους που αφορούν ακίνητα, σε μια φάση αντί για δύο και έχουμε αυξήσει τις συνεδριάσεις του διοικητικού συμβουλίου. Συνολικά βρίσκονται σε εξέλιξη 11 διαγωνισμοί, κάτι που συμβαίνει για πρώτη φορά. Σχεδιάζουμε κάθε έργο ξεχωριστά, με βάση το συνολικό άμεσο και έμμεσο όφελος για τις κοινωνίες. Απώτερος στόχος είναι ο μετασχηματισμός του ΤΑΙΠΕΔ σε φορέα ουσιαστικής αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας, μετατρέποντας το χαρτοφυλάκιό του σε μοχλό βιώσιμης ανάπτυξης. Η αγωνία μας δεν είναι απλά να ολοκληρώσουμε έναν διαγωνισμό κηρύσσοντας τον προτιμητέο επενδυτή. Επιπλέον το ΤΑΙΠΕΔ συνδράμει τους επενδυτές και το Δημόσιο μέσω της μονάδας παρακολούθησης συμβάσεων, καθ’ όλη τη διάρκεια των έργων και των παραχωρήσεων, ενώ λειτουργεί και ως Αρχή σχεδιασμού για τα περιφερειακά λιμάνια, τον ΟΛΠ και τον ΟΛΘ και δυνητικά και για τους υπόλοιπους λιμένες.

– Γιατί έχει καθυστερήσει το οικονομικό κλείσιμο της Εγνατίας;

– Πράγματι έχει σημειωθεί μια μικρή καθυστέρηση, που οφείλεται στην πολυπλοκότητα των συμβατικών κειμένων που αφορούν τη χρηματοδότηση, συντήρηση και κατασκευή των επεκτάσεων του έργου. Αναμένουμε την ολοκλήρωση της συναλλαγής μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2023.

– Πότε θα προχωρήσει η Αττική Οδός στην επόμενη φάση;

– Τις επόμενες ημέρες θα στείλουμε στα οκτώ υποψήφια σχήματα το σχέδιο της νέας σύμβασης παραχώρησης, ενώ αναμένουμε τις αποφάσεις του υπουργείου Υποδομών για την τιμολογιακή πολιτική στα διόδια. Εχουμε προτείνει ένα μοντέλο τιμολόγησης που θα διαφοροποιείται ανάλογα με την ώρα χρήσης του άξονα και θα συμβάλει στην αποτελεσματικότερη διαχείριση του κυκλοφοριακού φόρτου. Εκτιμούμε ότι έως το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2023 θα έχει ολοκληρωθεί η υποβολή των οικονομικών προσφορών.

– Τι θα κάνετε τελικά με το αεροδρόμιο της Αθήνας;

– Η πρόθεσή μας να διαθέσουμε το 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) μέσω του Χρηματιστηρίου αποτελεί εφαρμογή της νέας φιλοσοφίας για την αξιοποίηση των περιουσιακών μας στοιχείων. Θέλουμε να δώσουμε τη δυνατότητα σε μεγάλο αριθμό εγχώριων και διεθνών επενδυτών να συμμετάσχουν στο success story του, που έπειτα από δύο υγειονομικές κρίσεις ανακάμπτει εντυπωσιακά. Με τον τρόπο αυτό φιλοδοξούμε να πετύχουμε έναν διττό στόχο: να προσελκύσουμε επενδυτές ενισχύοντας την κεφαλαιαγορά και να δημιουργήσουμε μια επιπλέον πηγή άντλησης κεφαλαίων για τη χρηματοδότηση μελλοντικών επενδύσεων στο αεροδρόμιο. Οι συζητήσεις με τους άλλους μετόχους της εταιρείας για τις τεχνικές λεπτομέρειες είναι σε εξέλιξη, ενώ τις προηγούμενες ημέρες επιλέξαμε και τους συμβούλους μας.

– Τι προβλέπει ο σχεδιασμός σας για τα λιμάνια;

– Μετά την ολοκλήρωση του διαγωνισμού για το λιμάνι «Φίλιππος Β» της Καβάλας, στην τελική ευθεία έχουν μπει οι διαδικασίες για την πώληση πλειοψηφικού ποσοστού στα λιμάνια της Ηγουμενίτσας και της Αλεξανδρούπολης. Το πρώτο τρίμηνο του 2023 θα ζητηθούν οικονομικές προσφορές για το λιμάνι στο Ηράκλειο. Παράλληλα, σχεδιάζουμε να εκκινήσουμε τις διαδικασίες για τον λιμένα Βόλου τον Οκτώβριο και εργαζόμαστε εντατικά για την εκπόνηση στρατηγικού σχεδίου για τα υπόλοιπα λιμάνια.

– Πώς εξελίσσεται το πρόγραμμα με τα τουριστικά ακίνητα;

– Σε εξέλιξη είναι ο διαγωνισμός για τη Λουτρόπολη στα Καμένα Βούρλα για την οποία καταγράφεται έντονο ενδιαφέρον. Σύντομα θα ξεκινήσουν τρεις ακόμη διαγωνισμοί για ακίνητα με ιαματικές πηγές στις Θερμοπύλες, στον Κονιαβίτη και την Υπάτη. Μέχρι το τέλος της χρονιάς σκοπεύουμε να εκκινήσουμε τον διαγωνισμό για το ακίνητο στην Αγία Τριάδα Θεσσαλονίκης, ενώ αρχές 2023 θα ξεκινήσει η αξιοποίηση της ακτής και του κάμπινγκ στο Ποσείδι της Χαλκιδικής και του ακινήτου στην περιοχή Βερβερόντα στο Πόρτο Χέλι. Σε εξέλιξη βρίσκονται και διαγωνιστικές διαδικασίες για τη δημιουργία μαρίνας μεγάλων σκαφών στην Κέρκυρα, στη μαρίνα Πύλου και τη μαρίνα στο Αργοστόλι.

– Η μονάδα ωρίμανσης στρατηγικών επενδύσεων επιταχύνει το έργο της; Ποια είναι τα μεγαλύτερα έργα που θα υλοποιήσει;

– Με τη σύσταση της μονάδας συμβάσεων στρατηγικής σημασίας, το ΤΑΙΠΕΔ έχει ουσιαστικά αναλάβει τον ρόλο του project manager για φορείς του Δημοσίου. Εως τώρα, η Πολιτεία έχει εμπιστευθεί στο ΤΑΙΠΕΔ την ωρίμανση έργων συνολικού προϋπολογισμού άνω των 5 δισ. Από αυτά, έργα ύψους 3,5 δισ. χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης. Το επόμενο διάστημα αναμένεται να αναλάβουμε δύο ακόμη έργα για λογαριασμό του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Την ανάπτυξη φωτοβολταϊκών σε συνεργασία με δήμους για την παροχή πράσινης ενέργειας σε προσιτές τιμές σε χιλιάδες ευάλωτα νοικοκυριά και την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών με συστήματα αποθήκευσης για τη στήριξη της βιομηχανικής παραγωγής.

 

 

πηγή: Καθημερινή