Την τραγωδία με τα μάτια του είδε ο κυβερνήτης του δεύτερου F4 – Φάντομ, το οποίο πετούσε στην άσκηση μαζί με αυτό που συνετρίβη νότια της Ανδραβίδας το πρωί της Δευτέρας (30.01.2023), με τον συγκυβερνήτη υποσμηναγό Μάριο – Μιχαήλ Τουρούτσικα να έχει βρεθεί ήδη νεκρός.
Τα μαχητικά αεροσκάφη F-4 Φάντομ που σηκώθηκαν από την 177 Πτέρυγα Μάχης της Ανδραβίδας, πραγματοποιούσαν εκπαιδευτικές ασκήσεις σε εξαιρετικά χαμηλό ύψος, «μηδενίζοντας» σχεδόν τα περιθώρια αντίδρασης των χειριστών σε περίπτωση λάθους. Οι πιλότοι του πρώτου αεροσκάφους αντιλήφθηκαν ότι κάτι «πάει στραβά» με το δεύτερο Phantom και ειδοποίησαν άμεσα τον πύργο ελέγχου.
Σύμφωνα με τα όσα μέτεδωσε το κεντρικό δελτίο ειδήσεων του STAR, ο κυβερνήτης του F-4 Phantom (ήταν το νο1) είδε με τα μάτια του τη συντριβή του μοιραίου μαχητικού.
«Στη διάρκεια μιας παρατεταμένης στροφής κι ενώ πετούσαμε σε ύψος 300 ποδών περίπου, γύρισα το κεφάλι μου να δω τον No2, αλλά δεν τον είδα. Ξανακοίταξα προς τα κάτω και είδα μια έκρηξη, μια φωτιά στη θάλασσα», δήλωσε ο πιλότος του 1ου αεροσκάφους στους συναδέλφους του μόλις προσγειώθηκε στην αεροπορική βάση της Ανδραβίδας, σύμφωνα με όσα μετέδωσε ο Κώστας Συμεωνίδης.
Η άσκηση που πραγματοποιούσε το ζεύγος των μαχητικών, ήταν μια δύσκολη άσκηση χαμηλών τακτικών στροφών, που συνήθως γίνεται σε ύψος ως 100 μέτρων. Στην άσκηση αυτή με τις πτήσεις και τους ελιγμούς σε χαμηλό υψόμετρο, οι πιλότοι των αεροσκαφών προσπαθούν να αποφύγουν τα εχθρικά ραντάρ.
Μέχρι τώρα δεν έχουν γίνει σαφή τα αίτια της τραγωδίας, ενώ ποικίλλουν τα σενάρια, από την πιθανότητα τεχνικής δυσλειτουργίας του αεροσκάφους, μέχρι και ανθρώπινο λάθος.
Κορυφώνεται η αγωνία – Τι ορίζει το πρωτόκολλο για τις έρευνες
Οι έρευνες συνεχίστηκαν όλη τη νύχτα, προκειμένου να βρεθεί ο κυβερνήτης του F-4 Φάντομ, το οποίο ανήκε στην 117 ΠΜ της Ανδραβίδας.
Ένα C-130 έριχνε φωτοβολίδες με τις οποίες φωτίζεται η περιοχή των ερευνών και βοηθούσε έτσι τα πλωτά μέσα του Λιμενικού, ενώ ελικόπτερα Super Puma και S-70 εναλάσσονταν μεταξύ τους κατά τη διάρκεια τη νύχτας, προκειμένου οι έρευνες να μη σταματήσουν καθόλου.
Σήμερα ο καιρός δε φαίνεται να είναι τόσο καλός όσο χτες, αφού στην περιοχή βρέχει. Στις έρευνες τώρα συμμετέχουν ένα Sikorsky S-70, ένα super puma, αλλά και ένα ειδικό ρομπότ που πηγαίνει έως 100 μέτρα βάθος και ψαχνει. Και πλωτά του λιμενικού συνδράμουν στις έρευνες. Όπως ορίζει το πρωτόκολλο, οι έρευνες θα πρέπει να συνεχιστούν για τουλάχιστον 48 ώρες μέχρι να εντοπιστεί κάποιο ίχνος του αγνοούμενου πιλότου.
Αυτού του τύπου οι στρατιωτικές φωτοβολίδες έδιναν φως στο σημείο για τουλάχιστον 20 λεπτά η καθεμιά και με αυτό τον τρόπο μπορούν τα σκάφη του Λιμενικού να συνεχίζουν τις έρευνες.
Νεκρός ο 29χρονος συγκυβερνήτης
Το απόγευμα της Δευτέρας, όπως επιβεβαίωσε το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας εντοπίστηκε νεκρός ο 29χρονος Υποσμηναγός (Ι) Μάριος – Μιχαήλ Τουρούτσικας.
Η ανακοίνωση του ΓΕΑ αναφέρει τα εξής: «Τη Δευτέρα 30 Ιανουαρίου 2023 και ώρα 10:30, διθέσιο αεροσκάφος F-4 Phantom II της 338 Μοίρας της 117 Πτέρυγας Μάχης που εκτελούσε εκπαιδευτική πτήση, κατέπεσε στη θαλάσσια περιοχή 25 ναυτικά μίλια νότια του αεροδρομίου Ανδραβίδας, με συνέπεια τον θανάσιμο τραυματισμό του συγκυβερνήτη, Υποσμηναγού (Ι) Μάριου – Μιχαήλ Τουρούτσικα 29 ετών. Συνεχίζονται οι έρευνες για τον κυβερνήτη, Σμηναγό (Ι) Ευστάθιο Τσιτλακίδη, 31 ετών».
Το χρονικό του τραγικού δυστυχήματος
Το αεροσκάφος της 338 Μοίρας της 117 Πτέρυγας Μάχης εκτελούσε εκπαιδευτική πτήση και απογειώθηκε από την Ανδραβίδα στις 10:15 π.μ. Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες περίπου 15 λεπτά αργότερα υπήρξε τεχνική βλάβη και οι δυο πιλότοι δεν πρόλαβαν να χρησιμοποιήσουν το σύστημα αυτόματης εκτίναξης.
Στην εκδοχή ότι οι πιλότοι του F-4 δεν πρόλαβαν να χρησιμοποιήσουν το σύστημα εκτόξευσης συνηγορεί και το γεγονός ότι στο σενάριο της άσκησης στην οποία έπαιρνε μέρος το διθέσιο εκπαιδευτικό αεροσκάφους, ήταν η πτήση σε πολύ χαμηλό ύψος, περίπου στα 300 μέτρα από την θάλασσα.
Το μεσημέρι, εντοπίστηκαν συντρίμμια του διθέσιου μαχητικού αεροσκάφους F-4 της Πολεμικής Αεροπορίας, σε θαλάσσια περιοχή 25 ναυτικά μίλια νότια της Ανδραβίδας.