Τιμές καυσίμων: Όλα τα σενάρια για τα νέα μέτρα – Σκέψεις για αύξηση στο fuel pass

Θέμα χρόνου φαίνεται πως είναι η νέα ανακοίνωση μέτρων που αυτή την φορά θα αφορούν αποκλειστικά στις τιμές των καυσίμων που σπάνε το ένα ρεκόρ μετά το άλλο. Είναι χαρακτηριστικό ότι μέσα στις 20 πρώτες ημέρες του Μαΐου, οι τιμές στην βενζίνη έχουν κάνει ένα πραγματικό άλμα.

Στην κυβέρνηση σε πρώτη φάση έχουν αποφασίσει να εντείνουν τους ελέγχους και να βγάλουν…. πραγματικά στην σέντρα τους παραβάτες, δηλαδή όλους εκείνους που παρανομούν εις βάρος της οικονομίας και των καταναλωτών. Μάλιστα τα κλιμάκια θα είναι μικτά και θα αναζητούν παρανομίες τόσο σε επίπεδα λαθραίων καυσίμων, όσο και κερδοσκοπίας στις τιμές βενζίνης και πετρελαίου.

Σε δεύτερο στάδιο αναμένεται να υπάρξει παρέμβαση σε επίπεδο τιμών. Για το μεν diesel κίνησης θα συνεχιστεί τουλάχιστον και για τον Ιούνιο η επιδότηση των 15 λεπτών στην αντλία.

Για την βενζίνη τα σενάρια είναι αρκετά. Από την επανάληψη των μέτρου για το fuel pass για ένα ακόμη χρονικό διάστημα, μέχρι και την μείωση του ΕΦΚ κατανάλωσης. Τα πάντα είναι στο τραπέζι, ωστόσο το ζητούμενο σε όλο αυτό είναι η εύρεση νέου δημοσιονομικού χώρου.

Μέσα στο Μάιο η τιμή της βενζίνης έχει αυξηθεί 16 λεπτά και πλέον διαμορφώνεται στα 2,243 ευρώ το λίτρο, ενώ στις 30 Απριλίου ήταν σε μέσα επίπεδα στα 2,086 ευρώ το λίτρο, αύξηση δηλαδή 7,5%. Στο ίδιο χρονικό διάστημα πολύ μικρότερη ήταν η αύξηση στο diesel κίνησης. Πιο συγκεκριμένα από 1,852 ευρώ το λίτρο που ήταν στις 30 Απριλίου, διαμορφώνεται στα 1,886 ευρώ, διαφορά μόλις 3,5 λεπτών ή ποσοστό 1,8%.

Στα νησιά πάντως η κατάσταση είναι πολύ χειρότερη και σε πολλές περιπτώσεις, Αμοργός, Πάτμος, κλπ.

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι τα κυβερνητικά σχέδια για πρόσθετες παρεμβάσεις στις τιμές των υγρών καυσίμων κινούνται στους εξής άξονες:

  • Την παράταση της επιδότησης των 0,15 ευρώ το λίτρο στο diesel και μετά τον Ιούνιο και είναι πιθανό να υπάρξει αύξηση του ποσού.
  • Να επεκταθεί το μέτρο του επιδόματος των 30 – 50 ευρώ στη βενζίνη με ανοιχτό το ενδεχόμενο αύξησης του ποσού της κρατικής ενίσχυσης στα 40 – 60 ευρώ.
  • Ειδικές έξτρα κρατικές επιδοτήσεις για τους κατοίκους των νησιών για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.

Επί του παρόντος ωστόσο, πηγές από την κυβέρνηση θεωρούν ότι είναι μακριά το ενδεχόμενο μειώσεων στους φόρους, διότι όπως λένε κάτι τέτοιο θα προκαλούσε τεράστια αιμορραγία στα κρατικά ταμεία χωρίς ουσιαστικό αντίκρισμα για τους καταναλωτές αφού η μείωση «θα χάνονταν στο δρόμο προς την αντλία».

Σημειώνεται επίσης ότι η γερμανική κυβέρνηση αποφάσισε για το τρίμηνο Ιουνίου – Αυγούστου να μειώσει κατά 0,14 ευρώ τον ειδικό φόρο κατανάλωσης στη βενζίνη και κατά 0,30 ευρώ στο πετρέλαιο κίνησης.

Αρμόδια στελέχη θεωρούν ότι σε περίπτωση που δεν κοπάσει το κύμα των ανατιμήσεων θα απαιτηθούν νέες παρεμβάσεις στις τιμές των υγρών καυσίμων για την ανακούφιση των νοικοκυριών αλλά σπεύδουν να υπογραμμίσουν ότι όλα θα εξαρτηθούν από τα δημοσιονομικά περιθώρια τους επόμενους μήνες.

Τόσο ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος  Σταϊκούρας όσο και ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θόδωρος  Σκυλακάκης δηλώνουν σε όλους τους τόνους ότι με τα μέτρα στήριξης των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων για το ηλεκτρικό ρεύμα και τα καύσιμα που έχουν ανακοινωθεί και υλοποιούνται σταδιακά ο δημοσιονομικός χώρος έχει εξαντληθεί. Ωστόσο το οικονομικό επιτελείο αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο πρόσθετων παρεμβάσεων. Ο Χρήστος Σταϊκούρας τονίζει ότι «θα δούμε ποια θα είναι η κατάσταση το επόμενο χρονικό διάστημα, εκτιμώ ότι θα δημιουργηθεί δημοσιονομικός χώρος, και ανάλογα θα πράξουμε. Υπάρχει πρόβλημα, το πώς θα αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα είναι μια συζήτηση που θα κάνουμε με τον Πρωθυπουργό. Πρώτα σχεδιάζουμε, βρίσκουμε τους πόρους, και στη συνέχεια ανακοινώνουμε τα μέτρα».