Μεγάλη ζήτηση από ξένους τουρίστες για ενοικιάσεις ιστιοπλοϊκών

Μετά από δύο χρόνια απραξίας λόγω Covid-19, το bare-boat yachting δίνει ελπίδες ανάκαμψης στον κλάδο που δίνει δουλειά σε πολλούς εργαζόμενους διαφόρων ειδικοτήτων ανά την Ελλάδα.

Η Ελλάδα ανέκαθεν υπήρξε δημοφιλής τουριστικός προορισμός και παγκόσμιος πόλος έλξης για yachting διακοπές λόγω συνδυασμού πολλών παραγόντων, όπως κλίμα, θάλασσα, νησιά, φαγητό, φιλοξενία.

Τι συμβαίνει, όμως, με τον τουρισμό στη μετά-covid εποχή; Πόσο επηρεάστηκε και πώς; Πόσες οικογένειες συντηρούνται από αυτό τον κλάδο και τι προβλήματα υπάρχουν;

ΟOperations Manager της Multihull Yachting Greece, Βασίλης Ποδιάδης, απαντάει στα κρίσιμα ερωτήματα και μας εξηγεί για τη σημαντικότητα του yachting στη χώρα μας, καθώς και τα χρόνια προβλήματα που καθυστερούν την ανάπτυξή του, εξαιτίας τι άλλο από τη γραφειοκρατία!

Το Newsit.gr τον συνάντησε στο Λαύριο, στην Olympic Marine, ενός εκ των δύο λιμανιών του Λαυρίου, όπου εδρεύει η εταιρεία. Πρόκειται για ένα λιμάνι, στο οποίο δραστηριοποιούνται συνολικά 20 εταιρείες, που ναυλώνουν σκάφη, χωρίς πλήρωμα, μεγέθους μέχρι 20 μέτρων.

Οι μόνιμές θέσεις απασχόλησης σε ετήσια βάση είναι κατά προσέγγιση από 80 έως 100 άτομα, ενώ όταν ανοίγει η σεζόν απασχολούνται γύρω στα 300 άτομα σε διάφορους τομείς, όπως συντήρηση, καθαρισμός, προετοιμασία σκάφους, κ.ά.

Η θερινή σεζόν ξεκινάει από Απρίλιο και τελειώνει περίπου στα μέσα Νοεμβρίου και τη συγκεκριμένη περίοδο ο αριθμός των σκαφών που δραστηριοποιούνται είναι περίπου 200. Δυστυχώς, ο πόλεμος έδειξε τις συνέπειές του και στο Yachting, αφού καθυστέρησε πολύ να αρχίσει η σεζόν, ωστόσο, τα καλά νέα είναι ότι υπάρχει δυναμική συνέχεια μέσα στον Ιούνιο.

Πώς είναι, όμως, η κατάσταση εφέτος σε σχέση με τις δύο προηγούμενες χρονιές; Σαφώς, καλύτερη, αφού πέρυσι και πρόπερσι ο Covid-19 επηρέασε δραματικά τον τουρισμό του Yachting από το εξωτερικό, με τους Έλληνες να σώζουν την κατάσταση!

Το 2020 και το 2021, ο εγχώριος τουρισμός στήριξε και κατέστησε βιώσιμο τον κλάδο, σε κάτι που βοήθησαν και οι καλές εκπτώσεις στις τιμές. Τη φετινή χρονιά, εντούτοις, τα ηνία έχουν πάρει Ευρωπαίοι τουρίστες, όπως Αυστριακοί, Γερμανοί, Γάλλοι, Ιταλοί, καθώς και Πολωνοί και Τσέχοι. Το θετικό είναι ότι επέστρεψαν και οι τουρίστες από Αμερική και Ν. Αμερική, οι οποίοι αποτελούν πολύτιμο μέρος του τουρισμού και σημαντικό κομμάτι στην οικονομία.

Οι συνέπειες του covid-19 όμως δε σταμάτησαν εδώ! Οι ελλείψεις σε ανταλλακτικά και εξαρτήματα λόγω μειωμένης παραγωγής κατά τη διάρκεια της πανδημίας, προκάλεσε καθυστέρηση στα ναυπηγεία για την κατασκευή σκαφών, η οποία με τη σειρά της οδηγεί σε πολύ μεγάλες καθυστερήσεις από ένα έως τρία χρόνια σε εκείνα που έχουν  ήδη παραγγελθεί!

Η έλλειψη αυτή έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση των τιμών στα μεταχειρισμένα σκάφη, τα οποία είναι εξίσου δυσεύρετα. Για παράδειγμα, ένα μεταχειρισμένο καταμαράν του 2015 μεγέθους 45 ποδών, κόστιζε ενδεικτικά περίπου 330.000 ευρώ και σήμερα φτάνει τα 380.000.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα, όμως, που αντιμετωπίζει το yachting και δεν είναι καθόλου παροδικό, αφορά τις υποδομές και συγκεκριμένα τις περιορισμένες θέσεις στη δυνατότητα ελλιμενισμού. Αυτή τη στιγμή ο αριθμός των σκαφών είναι 5πλάσιος σε σχέση με τις διαθέσιμες θέσεις στα οργανωμένα λιμάνια της χώρας, γεγονός που δεν επιτρέπει την εύρυθμη και άρτια λειτουργία του τομέα του yachting.

Σύμφωνα με τον κ. Ποδιάδη, το εμπόδιο βρίσκεται στην… κλασική ελληνική γραφειοκρατία, με τη λύση να βρίσκεται στη διευκόλυνση των διαδικασιών, ώστε να αξιοποιηθούν πιο αποδοτικά οι ήδη υπάρχουσες λιμενικές υποδομές. Για παράδειγμα, η επέκτασή τους, π.χ. με πλωτές προβλήτες τους μήνες με τη μεγαλύτερη κινητικότητα, θα πολλαπλασίαζε τη διαθεσιμότητα των θέσεων.